Leader lugu. Lastest, meestest, riietest, ettevõtlusest. Alexandrina OÜ – 100% Eesti

Rätsepmeistrid on erinevates kohalikes kogukondades au sees olnud juba ammustest aegades. Kes Lutsu „Suve“ lugenud või näinud, need teavad. Ja kuidagi on juhtunud nii, et just Lüganuse vallas on viimastel aastatel peenema näputöö ettevõtted käima lükanud suisa mitu erinevat värvikat persooni. Sel korral on Virumaa Koostöökogu lugu Alexandrina OÜ tegemistest ja selle ühest eestvedajast Piretist. Kuidas ta Alexandrina OÜ rõivabrändini jõudis, mida ettevõtlusest õppinud on ja mida arvab kiirmoest? Kuhu sobitub ühe ettevõtliku naise elus pere-elu ja mida rõivatootmise juures oluliseks peab, saate teada, kui jõuate lugemisega lõpule.

Kui intervjuud kokku leppisime, mainib Piret, et enne rõivaärisse sisenemist on ta tegutsenud pikalt haridusvaldkonnas – töötanud Rakvere Ametikoolis arendus- ja kvaliteedijuhina, osalenud üle-Eestilistes kutsehariduse arendamise protsessis ja jõudnud konsultandina ka Gruusiasse. „Lemmik osa tööst on olnud kõik loov ja loominguline, olen tundnud puudust sellest, et midagi võiks ka silmaga nähtavalt valmis saada – siit see idee kasvama hakkas. Alexandrina on õigupoolest ju kahe tegusa naise ettevõte. Teine tegus, Katrin, oskab lisaks ka õmmelda. Katrin tegelebki rohkem õmbluspoolega ja mina turundusega. Aga enda ja oma laste riideid olen alati ise „tuuninud“ – tikkinud, kudunud, heegeldanud … Õige hetk ettevõtlusega alustada saabus siis, kui teise lapsega koju jäin.“

Tootevalikus on Alexandrinal laste ja beebiootel emade rõivad. „Alustasin tegelikult naiste särkidega oma esimest last oodates. Särkidele kirjutasin vahvaid sõnumeid käsitsi ja need said alati positiivset vastukaja. Mõni sõbranna kauples endale või siis kingituseks ka mõne toote. Mõttele andis hoogu see, et lapseootel naistele mõeldud poed pole Eestis kunagi olnud minu meelest kõige ajakohasemad ja tahtsime ka lapseootel naistele mõnusat valikut. Praegu on tootevalikus nii siira emotsiooniga kui ka muheda sõnumiga tooted – bodyd, T-särgid, topid, tuunikad,“ kirjeldab Piret algust ja seda, kuhu tänaseks jõutud on. Loomeprotsessis on parimaks tulemuseks kaasatud heale rõivabrändile omaselt ka sihtgrupp: „Lõigete koostamine käis koostöös konstrueerija ja lapseootel naiste, beebide ning lastega. Just lapseootel naisele universaalsete toodete tegemine oli väljakutse – et topid esteetiliselt kõik uued kumerused kataks ning erinevate ja kiiresti muutuvate mõõtudega ka sobiks. Meie jaoks oluline oli ka õige kanga leidmine, mis veniks ja hingaks,“ räägib Piret. Tootmise juures ongi Alexandrinale olulised võimalikult tarbijasõbralikud lahendused: „Tooted on 100% Eestist – kangast trükini; pooldame säästlikku tootmist – katsume kangast maksimumi võtta. Lapseootel naiste toppide jääk läheb näiteks  laste T-särkide tegemiseks. Kasutuses on ka ökoloogilisest puuvillast kangad. Oleme kasutanud ka tööstuslikke jääke, kui need meie toodete õmblemiseks sobivad on olnud. Hindan sellist lähenemist ka teiste disainerite juures. Viimastel aastatel eelistan teadlikult üha rohkem Eesti tootjaid ning naturaalseid kangaid. Kiirmoodi selles mõttes ei poolda. Teen oma lastega siinkohal ka selgitustööd. Ehk kasvab nii vastutustundlikum põlvkond.“

Konkurentsi osas on Piret rahulik: „Konkurents just lasterõivaste puhul on Eestis suur, aga minu jaoks on esialgu oluline, et klient oleks rahul. Mulle muidugi väga meeldivad sellised edulood, kus väikeses kohas ilma tehakse,“ viitab Piret Sleepy Foxi eduloole. „Aga väga tore on näiteks teada, et vanaemad ostavad meie „Eesti beebi“ kirjaga toodet katsikukingituseks sündivatele lastelastele,“ mõtiskleb Piret. „Me oleme ikkagi väga värsked tegijad. Müügiga alustasime Alexandrinaga alles 2018 lõpus, praegu on alles käivitamise periood. Ootame natuke,“ muheleb Piret. „Aga numbritest rääkides võib nii palju julgelt öelda küll, et alustamiseks on rohkem kulunud kui esialgu planeeritud oli. Eks ta nii kipub vist iga asjaga olema. Kõige toredam on see, et tagasiside toodetele on väga positiivne olnud.“

Üldiselt ettevõtlusest rääkides on Piret väga konkreetne ja analüütiline: „Kindlasti pole kulgenud sujuvalt. Juhtunud on kõike, mida üldse juhtuda võib ja sellest saaks ilmselt omaette loo kirjutada,“ naerab ta. „Ja kõike tuleb kogu aeg kontrollida. Hästi peab tundma inimest, kellega koos ettevõtlust alustad – tundma peaks tema tööharjumust ja väärtuseid, see on kindel. “ võtab ta ettevõtluse olemuse kokku.

Virumaa Koostöökoguni on Alexandrina OÜ jõudnud peamiselt teenuste arendamisega seotud küsimustes: „Konstrueerimise jaoks kirjutasime projekti, lisaks prototüüpide loomiseks ehk toodete nn läbi katsetamiseks. Sellest õppisime ise palju – teadmised trüki kvaliteedi, kanga jms kohta. Ka turundustegevused nagu kodulehe loomine, tänukaartide ning toodete siltide kujundamine, mille üle oleme eriti uhked. Oma vahenditest oleks kõige selle tegemine seadnud ka idee teostuse küsimärgi alla.“

Kuna märts on valimiste kuu, siis küsisime Piretilt poolkohustuslikus korras peavoolu meedia mõjutustel ka seda, kas ta valimiskabiini jõudis: „Vabariigi sünnipäeval e-hääletasin, väga moodne ja mugav! See on minu võimalus kaasa lüüa. Ja ma ei salli, kui hiljem virisetakse, aga peetakse paljuks valima minna,“ on Piret otsekohene.

Unistustest rääkides tunnistab Piret, et hindab väga oma oma aega ja vabadust: „Tahan jõuda selleni, et saan ise oma töid ja tegemisi planeerida – sportida, reisida … 5 aasta perspektiivis võiks jõuda selleni, et oleme sihtgrupile leidnud just kõige sobivamad tooted ja siis saaks ehk stabiilselt selle eesmärgi poole püüelda,“ mõtiskleb Piret.

Intervjuu lõpetuseks uurime, kuidas pere-elu Pireti ettevõtja vaimuga sobitub. „Valetan kui ütlen, et on jube lihtne!  Perele meeldib, et ema on kodus … Kaasa aitavad  enesedistsipliin ning aja planeerimise oskus. Ma pole kunagi armastanud asjade viimasele minutile jätmist. Ise ka vahel imestan, kuidas Alexandrina asjad kahe lapse ja muu kõrvalt tehtud saavad,“ tunnistab Piret.

Aga sellegi poolest võib Piretil Alexandrinaga mingil hetkel veel üllatusi varuks olla, sest uue elu algust väärtustades ei saa me päris lõpetuseks mööda minna ka meestest. Küsimusele, kuhu ja kas mehed ka kunagi Alexandrina rõivabrändi mahutuvad, vastab Piret naerdes: „No peamiselt on siiski plaan keskenduda edevamale osale inimkonnast – naistele, beebidele, lastele. Meestele mõned mõtted on ka. Aga elame ja näeme …“

Alexandrina OÜ

www.alexandrina.ee

FB: Alexandrina OÜ

Instagram:alexandrinaeesti

 

MTÜ Virumaa Koostöökogu